Reeducarea cerebro-motrica a copilului conform conceptului Le Métayer

Reeducarea cerebro-motrica a copilului conform conceptului Le Métayer

Reeducarea cerebro-motrica a copilului conform conceptului Le Métayer

• M. Le Métayer impreuna cu G. Tardieu s-au concentrat in special asupra dezvoltarii motorii a copilului, nelasand deoparte celelalte aspecte complementare.
• Metoda consta in provocarea automatismelor avand la baza nivelele de evolutie motrica (NEM) observate prin studierea copilului normal, nivele ce apartin practicii obisnuite a majoritatii dintre noi.
• Pornind de la reactiile neuromotrice/neuromotorii ale copilului normal, incearca sa provoace asupra copilului cu PC scheme neuromotorii normale.
• Se bazeaza pe educarea si reeducarea copilul in acelasi timp ce previne posibilele deviatii articulare
• Tratament curativ si preventiv nechirurgical al alteratiilor /modificarilor ortopedice

Pentru a detalia si intelege conceptul vom avea in vedere urmatoarele aspecte:
• Evaluarea cerebro motorie
• Evaluarea amplitudinilor musculare si articulare
• Educarea si Reeducarea terapeutica
• Tratamentul preventiv si curativ nechirurgical

Evaluarea cerebro-motorie a copilului
• Observarea motricitatii spontane
• Observarea motricitatii provocate/dirijate
• Mentinerea posturala

Acestea urmaresc urmatoarele functii:
• Functiile posturale
• Functiile antigravitationale
• Functiile de sustinere
• Functiile de mentinere/intretinere
• Functiile indreptare
• Functiile de echilibrare
• Functiile de locomotie/deplasare

Ultima parte a evaluarii copilului cuprinde examenul muscular prin imobilizare pasiva. Prin intermediul imobilizarii pasive se pot observa patru elemente:
• Imortanta starii de contractie ce se opune tehnicii de alungire musculara
• Evaluarea, cand muschii sunt relaxati, posibilitatilor de elongare musculara permis de starea de vascoelasticitate a muschiului
• Reflexul miotatic
• Laxitatea capsuloligamentara si amplitudinile de mobilitate articulara.

Bilantul neuromotor (cerebromotor) al copilului
• Fisa de evaluare – examenul clinic

Evaluarea nivelului de dezvoltare neurologica a copilului cu patologie neurologica motorie/motrica:
• Definirea in fiecare copil a schemei neurologice patologice predominante
• Urmareste mentinerea/intretinerea posturala aducand informatii referitoare la partile deficitare si a defectelor de organizare motorie
• Evaluarea biomecanica in cautarea posibilelor contractii musculare, deviatii instalate sau prevazute , precum si confectionarea si colocarea sistemelor de adaptare pt a ajuta la imbunatatirea functiilor in activitatile vietii zilnice cat si pt prevenirea alteratiilor musculoscheletale datorate fortelor musculare anormale

Evolutia motricitatii functionala
Dezvoltarea motricitatii functionale depinde de trei componente principale:
• Maturizarea (ontogeneza)
• Aptitudinile perceptivomotrice ale copiilor
• Experienta motrica repetata

Educarea terapeutica
Din acest aspect fac parte toate tehnicile specifice care pot ajuta copii cu o afectiune motrica cerebrala sa-si dezvolte la maxim motricitatea functionala, folosindu-ne de potentialul cerebro motric existent.
Obiectivul educatiei terapeutice este de a modifica organizarea motrica patologica prin intermediul tehnicilor adecvate si propunandu-i copilului sa actioneze de o alta forma pentru imbunatatirea abilitatilor functionale.

Tratamentul preventiv si curativ nechirurgical al alteratiilor ortopedice
• Exista posibilitatea modificarii tesuturilor care favorizeaza o alta structurare, dar de asemenea restructurarea acestora, in particular, cand se poate interveni precoce in mod terapeutic.

Scopul acestora este:
• Evitarea deviatiilor articulare
• Alinierea segmentelor corporale
• Proiectarea anterioara a capului
• Corectia activa a retroversiunii pelvisului de asemenea si mentinerea acestuia in anteversiune
• Obtinerea unui tonus extensor adecvat al coloanei
• Ajuta la facilitarea si mentinerea progreselor obtinute
• Faciliteaza indreptarea trunchiului
• Favorizeaza coaptarea bazinului

Concluzii:
• Determinarea nivelului de automatism in diferite activitati precum si evaluarea/valorarea altor tulburari asociate (auz, vaz, sensibilitate, etc.)
• Identificarea si evaluarea anomaliilor care apar in motricitatea spontana, si in motricitatea provocata prin intermediul unor tehnici care produc in mod automat reactii antigravitatorii si de deplasare.
• Permite diferentierea anomaliilor patologice de cele tranzitorii sau, daca e cazul, confirmarea normalitatii motorii.
• Elaborarea unui pronostic prefunctional precum si stabilirea unei strategii de educare terapeutica a motricitatii atat pe termen scurt cat si lung , de asemenea si organizarea unui tratament ortopedic preventiv precoce.
• Incercarea de a conduce copilul sa parcurga diferite nivele de evolutie motrica esentiale pt. obtinerea schemelor motorii normale, unite cu diferite reactii statice, reactii de indreptare si echilibru avand in vedere nivelul de dificultate
• Evaluarea cerebro motorie reuneste datele calitative si cantitative ale alteratiilor copilului afectat, identifica posibilele alteratii si previne consecintele functionale

Sună acum